OGÓLNE WARUNKI UMÓW
O ŚWIADCZENIE USŁUGI ODBIORU ODPADÓW BUDOWLANYCH
I ROZBIÓRKOWYCH PRZEZ STANISŁAWA JUŚKIEWICZA PROWADZĄCEGO DZIAŁALNOŚĆ POD FIRMĄ PRZEDSIĘBIORSTWO HANDLOWO-USŁUGOWE
MAK-MET STANISŁAW JUŚKIEWICZ
§ 1.
Zakres obowiązywania
Niniejsze Ogólne Warunki Umów określają treść umów o świadczenie Usługi odbioru odpadów budowlanych i rozbiórkowych pomiędzy Stanisławem Juśkiewiczem prowadzącym działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe MAK-MET Stanisław Juśkiewicz, a jej Klientami, o ile odmienne warunki nie zostały uzgodnione w Umowie lub nie wynikają z odpowiednich przepisów prawa.
§ 2.
Definicje
Użyte w Ogólnych Warunkach Umów określenia oznaczają:
- Zleceniobiorca – Stanisław Juśkiewicz prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe MAK-MET Stanisław Juśkiewicz z siedzibą w Oławie, ul. Kasztanowa 2, 55-200 Oława, NIP: 9121000831, REGON: 930380988;
- Klient – osoba(y) fizyczna(e), osoba(y) prawna(e) lub jednostka(i) organizacyjna(e) niebędąca(e) osobą(ami) prawną(ymi), a posiadająca(e) częściową zdolność prawną, będąca(e) stroną Umowy zawartej ze Stanisławem Juśkiewiczem prowadzącym działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe MAK-MET Stanisław Juśkiewicz, a będąca(e) wytwórcą(ami) odpadów budowlanych i rozbiórkowych lub posiadaczem(ami) odpadów budowlanych i rozbiórkowych;
- Konsument – Klient Zleceniobiorcy będący osobą fizyczną, korzystający z Usługi odbioru odpadów budowlanych i rozbiórkowych świadczonej przez Zleceniobiorcę niezwiązanej bezpośrednio z jego działalnością gospodarczą lub zawodową;
- Umowa – umowa o świadczenie Usługi odbioru odpadów budowlanych i rozbiórkowych zawarta pomiędzy Zleceniobiorcą, a Klientem, wraz z załącznikami i ewentualnymi późniejszymi aneksami;
- OWU – niniejsze Ogólne Warunki Umów o świadczenie Usługi odbioru odpadów budowlanych i rozbiórkowych przez Stanisława Juśkiewicza prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe MAK-MET Stanisław Juśkiewicz;
- Usługa odbioru odpadów budowlanych i rozbiórkowych – usługa świadczona przez Zleceniobiorcę na rzecz Klienta, polegająca na odbiorze Odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz ich transporcie do miejsca dalszego zagospodarowania Odpadów wraz z jednoczesnym zapewnieniem wysegregowania z odpadów budowlanych i rozbiórkowych co najmniej: drewna, metali, szkła, tworzyw sztucznych, gipsu i odpadów mineralnych, w tym betonu, cegły, płytek i materiałów ceramicznych oraz kamieni w celu zapewnienia przydatności do przygotowania do ponownego użycia, recyklingu lub innego odzysku, chyba że wysegregowanie nie jest technologicznie możliwe lub brak wysegregowania pozwala na przygotowanie do ponownego użycia, recykling lub inny odzysk;
- Wynagrodzenie – wynagrodzenie Zleceniobiorcy z tytułu realizacji Usługi ustalone w oparciu o Stawkę Wynagrodzenia;
- Pojemniki – pojemniki, big-bagi, kontenery lub inne rzeczy służące do gromadzenia odpadów, które zostały zapewnione przez Zleceniobiorcę;
- KPO – elektroniczna karta przekazania odpadów w rozumieniu ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach, obejmująca Odpady przekazywane przez Klienta, o ile dotyczy go obowiązek prowadzenia ewidencji odpadów;
- Odpady budowlane i rozbiórkowe –wytwarzane przez Klienta odpady w rozumieniu ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach,
- Rejestr BDO – rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami, o którym mowa w art. 49 i n. ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach prowadzony przez właściwego miejscowo marszałka województwa;
- Okres Rozliczeniowy – miesiąc kalendarzowy.
§ 3.
Zasady ogólne świadczenia usługi przez Zleceniobiorcę
- Zleceniobiorca świadczy usługę odbioru odpadów budowlanych i rozbiórkowych na rzecz Klientów na podstawie Umowy zawartej w dowolny, dopuszczony przepisami prawa sposób, której treść Strony uzgodnią pisemnie lub ustnie, także przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość.
- Na podstawie Umowy Klient powierza, a Zleceniobiorca zobowiązuje się do świadczenia usługi odbioru odpadów budowlanych i rozbiórkowych na rzecz Klienta. Warunki świadczenia usługi odbioru odpadów budowlanych i rozbiórkowych określają postanowienia OWU wraz z postanowieniami Umowy.
- Na podstawie Umowy Zleceniobiorca zapewni wysegregowanie z odpadów budowlanych i rozbiórkowych co najmniej: drewna, metali, szkła, tworzyw sztucznych, gipsu i odpadów mineralnych, w tym betonu, cegły, płytek i materiałów ceramicznych oraz kamieni w celu zapewnienia przydatności do przygotowania do ponownego użycia, recyklingu lub innego odzysku, chyba że wysegregowanie nie jest technologicznie możliwe lub brak wysegregowania pozwala na przygotowanie do ponownego użycia, recykling lub inny odzysk. Zleceniobiorca zrealizuje ten obowiązek samodzielnie lub powierzy go innemu podmiotowi, posiadającemu wymagane przepisami prawa zezwolenia. Powierzenie takie nie wymaga odrębnej zgody Klienta.
- Wyłączenie stosowania lub zmiana OWU w relacji między Stronami wymaga między innymi odrębnego porozumienia w formie pisemnej pod rygorem nieważności, chyba że Strony wcześniej zgodzą się wyraźnie na odstąpienie od formy pisemnej dla wprowadzenia takich zmian, szczególnie kiedy Umowa zawierana jest przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość. W razie sprzeczności między postanowieniami Umowy i OWU, pierwszeństwo mają postanowienia Umowy.
- Zleceniobiorca stale udostępnia OWU na swojej stronie internetowej i każdorazowo podaje je do wiadomości Klienta jeszcze przed zawarciem Umowy bądź to poprzez ich doręczenie, bądź przez wskazanie, w jaki sposób Klient może się dowiedzieć o ich treści, co stanowi o związaniu Klienta postanowieniami OWU. Jeśli jednak Umowa zawierana jest z Konsumentem, OWU wiążą Klienta, jeżeli zostały mu doręczone przy zawarciu tej umowy.
- Przy wykonywaniu Usługi odbioru odpadów budowlanych i rozbiórkowych Zleceniobiorca zobowiązuje się do zachowania należytej staranności oraz wykonania usługi zgodnie z warunkami określonymi w Umowie i obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
- Zleceniobiorca może także powierzać czynności pomocnicze (podstawienie Pojemników) związane z wykonywaniem Usługi odbioru odpadów budowlanych i rozbiórkowych innym podmiotom współpracującym z nim na innej podstawie prawnej. Powierzenie takie nie wymaga odrębnej zgody Klienta, przy czym Zleceniobiorca zapewni, by osoby, którym powierzono te czynności posiadały odpowiednie doświadczenie.
- Zleceniobiorca posiada wymagane prawem zezwolenia lub wpisy niezbędne do wykonania Usługi odbioru odpadów budowlanych i rozbiórkowych, w szczególności posiada zezwolenie na zbieranie i przetwarzanie określonych kodów odpadów.
- Zleceniobiorca będzie zobowiązany do wskazania Klientowi danych transportującego odpady oraz ustalenia terminów i godzin podstawienia Pojemników. Ustalone godziny są orientacyjne i mogę ulec zmianie co Klient przyjmuje i akceptuje.
- Zleceniobiorcy jako posiadaczowi odpadów będą przekazywane Odpady (przejmujący Odpad), a Klienci odpowiednio będą zobowiązani uwzględniać te dane w KPO, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Zleceniobiorca oświadcza, że wszystkie podmioty zaangażowane przez Zleceniobiorcę w realizację Umowy posiadają przewidziane w ustawie z 14 grudnia 2012 r. o odpadach wpisy do Rejestru BDO lub zezwolenia, które gwarantują skuteczne zwolnienie Klienta z odpowiedzialności za Odpady w rozumieniu art. 27 wyżej przywołanej ustawy.
- Realizacja przez Zleceniobiorcę Umowy wymaga złożenia przez Przedstawiciela Klienta Zamówienia, które powinno zawierać następujące dane:
- kod Odpadów,
- rodzaj i ilość Pojemników,
- termin odbioru Odpadów.
Zamówienie, którego przedmiotem jest odbiór Odpadów, jest wiążące z chwilą jego doręczenia Zleceniobiorcy. Zleceniobiorca jest zobowiązany zorganizować odbiór nie później niż w terminie 7 dni roboczych od daty otrzymania Zamówienia.
- Zleceniobiorca zobowiązuje się przesyłać do Klienta zestawienie zamówień do 10. dnia miesiąca następującego po Okresie Rozliczeniowym, którego dotyczy zestawienie w przypadku większej ilości zamówień niż 1 w miesiącu kalendarzowym.
- Zleceniobiorca zobowiązuje się do poinformowania Klienta o niezgodności odebranych przez Zleceniobiorcę od Klienta Odpadów z Umową w terminie 2 (słownie: dwóch) dni roboczych od daty dowiedzenia się przez Zleceniobiorcę o wystąpieniu takiej okoliczności. Wraz z informacją, o której mowa w zdaniu poprzedzającym Zleceniobiorca przekaże Klientowi kopie dowodów potwierdzających niezgodność Odpadów z Umową w postaci np. dokumentacji fotograficznej, nagrania wideo, oświadczenia osoby przyjmującej transport.
- Zleceniobiorca ma prawo odmówić odbioru Odpadów, bez ponoszenia z tego tytułu jakiejkolwiek odpowiedzialności względem Klienta, jeżeli:
- rodzaj odpadów jest niezgodny z Umową – w takim przypadku Zleceniobiorca może zorganizować odbiór odpadów nieujętych w załączniku do Umowy na podstawie odrębnego Zamówienia,
- dojazd do miejsca gospodarowania odpadami jest niemożliwy z przyczyn niezależnych od Zleceniobiorcy lub jest niezgodny z § 3 ust. 22 OWU,
- w przypadku, w którym Pojemniki są przepełnione lub załadowane Odpadami w sposób, który uniemożliwia ich bezpieczny transport – w takiej sytuacji Klient jest zobowiązany na własny koszt doprowadzić Pojemniki lub znajdujące się w nich Odpady do stanu, który umożliwia prawidłowe załadowanie i zabezpieczenie Pojemników podczas transportu i nie stwarza zagrożenia dla uczestników ruchu drogowego.
- Klient (który jest do tego zobowiązany zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa), oświadcza, że posiada indywidualne konto w Rejestrze BDO oraz że znane są mu obowiązki wynikające z ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach dotyczące BDO i zobowiązuje się zapewnić odpowiednią obsługę elektronicznej ewidencji odpadów prowadzonej za pośrednictwem Rejestru BDO, w tym dostępność personelu w przypadku konieczności dokonania czynności w Rejestrze BDO, w szczególności wprowadzenia do systemu odpowiednich KPO, korekt KPO, potwierdzenia KPO.
W przypadku braku wystawienia KPO w przeciągu 7 dni, Zleceniobiorca może opróżnić pojemnik na terenie Klienta w celu odebrania pustego pojemnika. W takim wypadku Klient poniesie koszty podstawienia i transportu pojemnika.
- Przed przekazaniem Odpadów Klient zobowiązany jest przygotować KPO zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Klient zobowiązany jest do napełniania Pojemników wyłącznie Odpadami zgodnymi z Umową oraz zgodnie z przeznaczeniem Pojemników.
- Klient zobowiązany jest zapewnić taki dostęp do Pojemników, aby odbiór Odpadów przez Zleceniobiorcę mógł przebiegać bez przeszkód lub zagrożeń dla mienia i personelu Zleceniobiorcy, w tym w szczególności bez naruszenia przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
- Klient niezwłocznie zgłasza Zleceniobiorcy okoliczności mogące utrudnić lub zakłócić prawidłowe lub bezpieczne świadczenie Usługi, w tym w szczególności dostęp do Pojemników.
- Jeżeli ustawienie Pojemników lub dojazd do Pojemników wymaga jakiegokolwiek zezwolenia lub zgody podmiotu trzeciego, pełną odpowiedzialność w tym zakresie, w tym również koszty uzyskania zezwolenia lub zgody, ponosi Klient.
§ 4.
Wynagrodzenie
- Za świadczoną przez Zleceniobiorcę na rzecz Klienta Usługę, Klient uiści na rzecz Zleceniobiorcy wynagrodzenie w wysokości i terminach uzgodnionych w Umowie.
- Płatności będą dokonywanie za Okresy Rozliczeniowe lub za konkretne zamówienie.
- Stawki określone w Umowie są cenami netto, do których należy doliczyć podatek od towarów i usług w wysokości zgodnej z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa.
- Płatności będą realizowane przez Strony na podstawie faktur VAT wystawianych i doręczanych po zakończeniu każdego Okresu Rozliczeniowego lub po wykonaniu konkretnego zamówienia.
- W celu regulowania wzajemnych wierzytelności wynikających z Umowy Zleceniobiorca wskazuje następujący numer rachunku: 86 1090 2428 0000 0001 0004 8182
- Zleceniobiorca oświadcza, że numer rachunku wskazany w ust. 5 powyżej do momentu wygaśnięcia wszystkich praw i obowiązków Strony wynikających z Umowy będzie widniał w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tzw. biała lista podatników VAT).
- Płatności będą realizowane przez Klienta w terminie 7 dni od daty doręczenia prawidłowo wystawionej faktury VAT. Klient upoważnia Zleceniobiorcę do wystawiania faktur VAT bez jego podpisu i akceptuje wystawienie przez Zleceniobiorcę faktur opatrzonych podpisem elektronicznym.
- Faktury wystawiane przez Zleceniobiorcę będą doręczane na adres poczty elektronicznej wskazany w Umowie.
- Za datę płatności uznaje się dzień uznania rachunku bankowego Zleceniobiorcy.
- W przypadku opóźnienia w zapłacie Wynagrodzenia, Zleceniobiorca może żądać od drugiej Strony zapłaty odsetek ustawowych za opóźnienie.
- Zleceniobiorca oświadcza, że jest małym lub średnim, lub dużym przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy z 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych.
§ 5.
Rozwiązanie umowy. Zakończenie współpracy
- W braku odmiennego porozumienia, Umowa zawierana jest na czas oznaczony – niezbędny do wykonania usług będących jej przedmiotem.
- W przypadku Umowy, która jest zawierana na czas nieoznaczony, Strony zastrzegają możliwość jej rozwiązania z zachowaniem dwutygodniowego okresu wypowiedzenia ze skutkiem na koniec miesiąca.
- Niezależnie od możliwości wypowiedzenia Umowy, o której mowa w ust. 2, Zleceniobiorcy przysługuje prawo wypowiedzenia Umowy ze skutkiem natychmiastowym w następujących przypadkach:
- opóźnienia w płatności jakiejkolwiek faktury dłuższego niż 30 dni, po uprzednim pisemnym wezwaniu do zapłaty,
- oddawania/udostępniania Pojemników osobom trzecim do używania lub korzystania,
- gromadzenia w Pojemnikach odpadów niezgodnie z Umową,
- wykorzystywania Pojemników na inne potrzeby niż realizacja Umowy.
- Oświadczenie o wypowiedzeniu Umowy wymaga zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności.
- W przypadku rozwiązania Umowy, Zleceniobiorcy należne jest wynagrodzenie za usługi świadczone do dnia rozwiązania Umowy.
§ 6.
Postanowienia końcowe
- Zmiana Umowy lub OWU wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.
- Wszelkie spory wynikające ze stosowania niniejszych Ogólnych Warunków oraz Umowy Strony poddają rzeczowo sądowi właściwemu ze względu na siedzibę Zleceniobiorcy, poza wypadkami sporów z Klientami będącymi Konsumentami, które rozstrzygane będą przez właściwe sądy wyznaczone według zasad określonych w stosownych przepisach prawnych.
- Ani postanowienia OWU, ani też Umowy nie mogą być mniej korzystne dla Klienta będącego Konsumentem, od postanowień zagwarantowanych w ustawie z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta. W razie sprzeczności między nimi pierwszeństwo mają postanowienia przywołanej powyżej ustawy.